Widget area "ample_left_sidebar" not found. Registered widget areas (sidebars) are:
sidebar-1
sidebar-2
sidebar-3
sidebar-4
sidebar-5
widgets_for_shortcodes

Widget area "ample_left_sidebar" not found. Registered widget areas (sidebars) are:
sidebar-1
sidebar-2
sidebar-3
sidebar-4
sidebar-5
widgets_for_shortcodes

Att säga upp sig är inte alltid lätt, även om du hatar ditt jobb eller chefen och dessutom inte kan vänta med att starta det nya jobbet. Även om du är på väg att bli avskedad kan det vara svårt att säga upp sig. Om du funderar på att säga upp dig från ett jobb kan dessa tips hjälpa dig.

 

Först av allt se till att du verkligen vill sluta.
Se till att du lämnar för rätt orsaker snarare än att sluta eftersom du har en dålig vecka. Det är alltid rekomenderat att ha hittat ett nytt jobb innan du slutar det gamla. Om du är säker på att du vill sluta, hantera din uppsägning så noggrant som möjligt. Det är alltid klokt att inte bränna dina broar. Du vet aldrig när du behöver dina tidigare arbetsgivare för en referens.

 

Tänk på fördelar och nackdelar
Har du ett annat jobb erbjudande? I så fall väger du fördelarna och nackdelarna med den nya positionen mot din nuvarande position. Innan du fattar beslutet att sluta, var helt säker på att det är rätt beslut. En anställd ringde mig en gång dagen efter hon började sitt nya jobb. Hon hatade det, beklagade sig och ville tillbaka. Men när hon hörde av sig hade vi redan fyllt positionen. Tänk på arbetsmiljön, flexibiliteten, lönen och förmånerna utöver arbetsansvaret. Vad finns det för möjligheter att avancera? Om det nya jobbet kommer är bättre på alla punkter och du är säker på att det här är rätt förändring att göra, tveka inte.

Om du slutar utan att ha ett nytt job bör du överväga om du har ekonomin för att hantera det? Även om din anställningssituation inte är den bästa så kanske du vill överväga att hänga kvar på jobbet ett tag till för att spara innan du börja jobbsjakten. Det är lättare att hitta jobb när du har ett jobb dessutom.

 

Ge tillräckligt med notis när du säger upp dig
Om du har ett anställningskontrakt som specifierar hur lång notis du ska ge håll det. Annars är det lämpligt att erbjuda två veckors varsel. Men i vissa fall kan du känna att du inte kan stanna kvar i ytterligare några veckor.

Kom ihåg du har ingen skyldighet att stanna längre än du vill.
Om din arbetsgivare ber dig att stanna längre än två veckor (eller tidsperioden som står i ditt kontrakt) har du ingen skyldighet att stanna. Men det rekomenderas starkt att vara flexibel då du kan komma att behöva en god referens i framtiden.

 

Din nya arbetsgivare kommer att förvänta sig att du börjar i tid. Vad du kan göra är att erbjuda din tidigare arbetsgivare om det behövs några extra timmar, arbete via e-post eller på telefon.

Hur man avslutar på ett bra sätt
Det formella sättet att säga upp är att skriva ett uppsägningsbrev eller berätta för din chef personligen att du kommer att lämna. Beroende på omständigheterna kan du dock behöva sluta via telefonen eller sluta via e-post.

Skriv ett avgångsbrev
Ett avgångsbrev kan hjälpa dig att upprätthålla ett positivt förhållande med din gamla arbetsgivare samtidigt som du banar väg för att gå vidare. Du vet aldrig när du kanske behöver den gamla arbetsgivaren för att ge dig en referens så det är vettigt att ta dig tid att skriva en polerat och professionell avgångsbrev.

Vad säger du till din chef
Betona det positiva och tala om hur företaget har gynnat dig, men nämna också att det är dags att gå vidare. Erbjud att hjälpa till under övergången och efteråt. Var inte negativ, lämna på goda villkor.

Be om en referens
Innan du lämnar be om ett rekommendationsbrev från din chef. När tiden går och folk går vidare är det lätt att glömma bort din tidigare arbetsgivare. Med ett brev i hand eller en LinkedIn-rekommendation online har du dokumentation för dina uppgifter för att dela med potentiella nya arbetsgivare.

Glöm inte detaljerna
Ta reda på de anställdas förmåner och löner som du har rätt att få vid uppsägning. Fråga om dina oanvänd semester dagar osv.